Tom Tom the Piper’s Son

1969-71 – von: Ken Jacobs – 110min
:::: gesehen am 26.4.04 auf Video

Der Film funktioniert eigentlich nicht, wenn man ihn auf Video sieht. In dieser klassischen Arbeit des Experimentalfilmers Jacobs wird ein alter Biograph-Stummfilm Objekt einer künstlerischen Bild- und Filmanalyse. Jacobs wiederholt den Stummfilm, verlangsamt ihn, zeigt Standbilder, selektiert Ausschnitte, geht ins Material, rein bis in die Körnung, oder filmt den Filmstreifen so schnell ab, dass nur noch verschwommene Formen bleiben. Eine Transformation der filmischen Struktur.

„Jacobs reveals film as a Frankenstein art. What is a movie but a celluloid corpse brought to life by the electrical spark of the projector? Rephotographing a 1905 Biograph one-reeler, Jacobs penetrates into the image, delving into each shot, zooming in on details, probing deeper and deeper… A journey into the abyss.“ (David Schwartz vom American Museum of the Moving Image)

„Ghosts! Cine-recordings of the vivacious doings of persons long dead… I wanted to ‚bring to the surface‘ that multi-rhythmic collision-contesting of dark and light two-dimensional force areas struggling edge to edge for identity of shape… to get into the amoebic grain pattern itself – a chemical dispersion pattern unique to each frame, each cold still… stirred to life by a successive 16-24 frame-per-second pattering on our retinas, the teeming energies elicited (the grains! the grains!) then collaborating, unknowingly and ironically, to form the always-poignant-because-always-past illusion. A movie about penetration to the sublime, to the infinite…“ (Ken Jacobs)

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